Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alperna i sommar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Alperna i sommar

Vi sitter och planerar en alptur i sommar, ca 2 veckor i mitten av juni (kanske inte den optimala tidpunkten men det gick inte senare). Jag har gjort en grovplanering av rutten men tar gärna emot tips från er som är mer hemma där. Jag har varit där förut men det var rätt många år sedan och man glömmer fort...

Vi utgår från Lund, min son bor där så vi börjar med att besöka honom. Sedan blir det bron över till Danmark och Rödby-Puttgarden som vanligt. Därifrån blir det på resan ner i princip sträckkörning till Salzburg. Är det rimligt med bara en övernattning på stäckan Lund-Salzburg, kanske någonstans runt Hannover eller Kassel? Har gjort så föut men det var som sagt några år sedan.

Välk nere i Salzburg tänkte vi passera Berchtesgaden med Kehlsteinhaus (Tyskland) och sedan vidare ner mot Zell am See där vi har varit förut och tyckte mycket om den orten. Sedan över Gross Glockner Hochalpenstrasse och vidare ner mot Cortina (Italien). Därefter Pordoi och Sella-passen och byn Arabba. Sedan genom Val di Fiemme och förbi Bolzano, mot Stelvio. Eventuellt gör vi en avstickare mot St Moritz (Schweiz) om vi har tid. Sedan hade vi tänkt spendera ett par dagar i Voralberg (Österrike) med Lech, Zurs, St Anton mm. Detaljerna inte spikade ännu. Därefter bär det av hemåt men istället för att bara köra Autobahn tänkte vi ta "Romantische Straße" från Fussen i Bayern upp till Wurzburg. Det är en sträcka på 31 mil som lär passera en massa gamla fina små städer. Ev söker vi oss sedan upp mot någon av floddalarna, kanske via Koblenz, eller också kör vi Autobahn hemåt.

Låter det vettigt? Några tips på ställen man bara inte får missa när man är i de här trakterna? När det gäller avstånd så har jag noterat att Puttgarden till Salzburg är 107 mil, men Autobahn brukar gå rätt smidigt, åtminstone har jag upplevt det så från tidigare resor. Väl nere i de här trakterna i Österike/Italien/Schweiz så är ju avstånden rätt små, men vi pratar ju förstås alpvägar och inte Autobahn...
    Sportbil: NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, TR Lane GP båge, Öhlins R&T, Whiteline front sway bar, Honda S2000-stolar alt Sparco Sprint med 6-punktsbälten, CAI, Carbotech bromsbelägg, förlängda spindelleder fram för mer camber, Front spoiler lip, Exedy Stage 1 koppling med lättat svänghjul mm
    Transportbil: Röd Audi A4 Quattro

Ursprungligen postat av Anders Söderlund Visa inlägg
    Vi sitter och planerar en alptur i sommar, ca 2 veckor i mitten av juni (kanske inte den optimala tidpunkten men det gick inte senare). Jag har gjort en grovplanering av rutten men tar gärna emot tips från er som är mer hemma där. Jag har varit där förut men det var rätt många år sedan och man glömmer fort...

Vi utgår från Lund, min son bor där så vi börjar med att besöka honom. Sedan blir det bron över till Danmark och Rödby-Puttgarden som vanligt. Därifrån blir det på resan ner i princip sträckkörning till Salzburg. Är det rimligt med bara en övernattning på stäckan Lund-Salzburg, kanske någonstans runt Hannover eller Kassel? Har gjort så föut men det var som sagt några år sedan.

Välk nere i Salzburg tänkte vi passera Berchtesgaden med Kehlsteinhaus (Tyskland) och sedan vidare ner mot Zell am See där vi har varit förut och tyckte mycket om den orten. Sedan över Gross Glockner Hochalpenstrasse och vidare ner mot Cortina (Italien). Därefter Pordoi och Sella-passen och byn Arabba. Sedan genom Val di Fiemme och förbi Bolzano, mot Stelvio. Eventuellt gör vi en avstickare mot St Moritz (Schweiz) om vi har tid. Sedan hade vi tänkt spendera ett par dagar i Voralberg (Österrike) med Lech, Zurs, St Anton mm. Detaljerna inte spikade ännu. Därefter bär det av hemåt men istället för att bara köra Autobahn tänkte vi ta "Romantische Straße" från Fussen i Bayern upp till Wurzburg. Det är en sträcka på 31 mil som lär passera en massa gamla fina små städer. Ev söker vi oss sedan upp mot någon av floddalarna, kanske via Koblenz, eller också kör vi Autobahn hemåt.

Låter det vettigt? Några tips på ställen man bara inte får missa när man är i de här trakterna? När det gäller avstånd så har jag noterat att Puttgarden till Salzburg är 107 mil, men Autobahn brukar gå rätt smidigt, åtminstone har jag upplevt det så från tidigare resor. Väl nere i de här trakterna i Österike/Italien/Schweiz så är ju avstånden rätt små, men vi pratar ju förstås alpvägar och inte Autobahn...
    Du har lagt en kanonfin rutt, särskilt över Grossglockner och genom Dolomiterna som är Europas vackraste bergsområde
    (vi åker skidor i Arabba årligen sedan 2006)
    Det jag skulle vilja rekomendera är att ta nattfärjan Trelleborg-Rostock så får du en kortare väg i Tyskland samt att den Autobahn är i mycket bättre skick och med mycket mindre trafik så kör du lätt hela vägen till Salzburg på en dag. (Vi har gjort sju Europaresor de sista sex åren med Miatan)
    När du ändå är i St. Moritz att ta Splugenpass eller Julierpass och över St.Gotthard Pass och Furkapass med Grimselpass och Sustenpass
    som alla ligger nära varandra och vägen runt Viervaldstättersee och Luzern som är en fin stad och se Rhenfallen i Schaffhausen på väg mot Tyskland
    NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
    Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
    242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

Comment

Tack för alla tipsen Anders! Jag kollade nu på Google Maps och ser att det skiljer faktiskt en hel del i avstånd Rostock-Salzburg jämfört med Puttgarden-Salzburg (15 mil + resan genom Danmark). Det var mer än jag trodde, vi ska definitivt kolla upp det alternativet, och också tipsen runt St Moritz.
      Sportbil: NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, TR Lane GP båge, Öhlins R&T, Whiteline front sway bar, Honda S2000-stolar alt Sparco Sprint med 6-punktsbälten, CAI, Carbotech bromsbelägg, förlängda spindelleder fram för mer camber, Front spoiler lip, Exedy Stage 1 koppling med lättat svänghjul mm

Comment

En härlig resa nästan lik min som är planerad till slutet på augusti och en dryg vecka in i september. Vi tänkte även hinna med Wien några dagar innan alperna tar vid. KUnde vara kul att höra av dig på hemsidan efter hemkomst för ev. uppdatering av min miatatripp.

Comment

Här kommer en länk som kanske kan komma till nytta.
          When it comes to deciding on a great driving road, there are many factors to take into account: the flow of the road, the sights along the way, the amount of traffic, and in many cases, the challenges the roads themselves present.

Comment

Hej Göran!
            Är Du kvar där nere den 14 september så är vi ett gäng på 14 Miator som kör till alperna.
            Se i vårt reseprogram så kanske vi ses!

Hälsningar
            Rolf
            Bifogade filer
            För nöjes skull. MX-5 ND/RF 184 hkr Soul Crystal Red.
            Cabrio Wind Deflector,
            Zunsport Lower Woven Mesh-Grille.
            H&R sänkfjädrar
            SmartTOP controller
            Boot Lip Lid spoiler
            Backcamera
            Aluminium Sill Plates.
            Garmin Drive Lux 50.
            Mudguards.

Till vardags:
            Volvo V 60 T6 Fusion Red. Laddhybrid årsmodell 2022

Comment

En sådan resa medför obligatorisk plikt att tillverka ett reportage till Miatabladet...
              mvh Håkan
              Tillsammans med hustru Susan redaktör för Miatabladet.

Redaktionsbilen är en Jet Black Mica ND 2.0 Sport 2016 med spoilerpaket, sänkt 35 mm, 15mm spacers innanför BBS-fälgarna och ett Racing Beat avgassystem. Tidigare redaktionsbilar var en Stormy Blue NC 2,0 Sport Coupé 2008 och en röd NA, -90. maila till: redaktionen@mx-5.se

Comment

Hemma igen efter 452 mil i Sverige, Tyskland, Österrike, Italien och Schweiz. En fantastisk resa, kan verligen rekommenderas. "Transporten" till och från Österrike var inte alls så jobbig som man kan tro, det är ju alltid kul att köra Miata, oavsett typ av väg... Bästa avsnitten var utan tvekan Gross Glockner, Stelvio och Dolomiterna (Cortina, Arabba, Colvara mm). Ska man försöka hitta något negativt så var det möjligen att många skidorter var till 90% stängda, just nu är skidsäsongen över och sommarsäsongen har inte riktigt börjat ännu. Å andra sidan var det häftigt att köra över bergspass med sol och bra temperatur i luften och samtidigt snö vid sidan av vägen. Vi hamnade i värsta värmeböljan, som följde med oss från Bolzano och hela vägen hem.
                DSC06502_small.jpgDSC06510_small.jpg

Comment

Stort tack Rolf G, för tipset via ert program, om hotel Putia i Antermoia. Vi stannade
                  där i 3 dagar på vår resa under juli, toppenställe !
                  Tommy och Margareta Lindström, Vimmerby.

Comment

Ursprungligen postat av Tommy Lindström Visa inlägg
                    Stort tack Rolf G, för tipset via ert program, om hotel Putia i Antermoia. Vi stannade
                    där i 3 dagar på vår resa under juli, toppenställe !
                    Tommy och Margareta Lindström, Vimmerby.
                    Och förhoppningsvis fin frukost och middag!
                    Om 6 veckor är vi där!
                    För nöjes skull. MX-5 ND/RF 184 hkr Soul Crystal Red.
                    Cabrio Wind Deflector,
                    Zunsport Lower Woven Mesh-Grille.
                    H&R sänkfjädrar
                    SmartTOP controller
                    Boot Lip Lid spoiler
                    Backcamera
                    Aluminium Sill Plates.
                    Garmin Drive Lux 50.
                    Mudguards.

Till vardags:
                    Volvo V 60 T6 Fusion Red. Laddhybrid årsmodell 2022

Comment

Hej
                      Absolut, på våran 17 dagars resa var detta ett av de bättre platserna, mycket trevligt värdskap och möjlighet till biltvätt, på infarten till garaget.
                      Vi gick dessutom upp till passet mot Brixen. Vi kommer definitivt att ha detta som ett av våra framtida mål.
                      Återigen ser man vikten av forumet, som en plats där man får tips på platser som man annars ej skulle hitta.
                      ToM

Comment

Ursprungligen postat av Tommy Lindström Visa inlägg
                        Hej
                        Absolut, på våran 17 dagars resa var detta ett av de bättre platserna, mycket trevligt värdskap och möjlighet till biltvätt, på infarten till garaget.
                        Vi gick dessutom upp till passet mot Brixen. Vi kommer definitivt att ha detta som ett av våra framtida mål.
                        Återigen ser man vikten av forumet, som en plats där man får tips på platser som man annars ej skulle hitta.
                        ToM
                        Hej Tommy,

Hela Dolomiterna är ett fantastiskt naturområde både sommar & vintertid.
                        Jag med vänner har varje vinter sedan 2006 åkt skidor i Arabba som ligger i Världens största och bästa Alpina system med över
                        1200 km pist med 480 liftar som gör att man kan åka skidor mellan 14 st sammanhängande byar på samma liftkort.

Vi har även bilat över och runt i Dolomiterna med Miata/Sportbilskompisar 2007, 2010 och 2011. Kan varmt rekomederas, för sina vackra berg och natur.
                        NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
                        Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
                        242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

Comment

Working...
                        X