Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sänksats köpes!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Sänksats köpes!

Ursprungligen postat av Crazy Ivan
    Exakt varför man inte skall använda original vet jag inte ops: - kanske har med sänkningen att göra . Vet någon??
    Dämparen klarar inte av att kontrollera fjädern. Flundber hade den uppsättningen och höll tydligen på att flyga av vägen efter en djup svacka (fjädern komprimerats och dämparen kunde inte hålla emot returen).

FM+Gula Koni har ju högre komfort än Orginal Sportchassi på min 03a iaf. Hårt fjädrat (högre frekvens på fjädringsrörelserna) men inte stötigt för fem öre (om man inte åker med baninställning på dämparna förståss).
    Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

Comment

Sänksats köpes!

och den Crazy Ivan syftar på som bytt till Eibach torde väl vara jag.
      Jag bytte till Eibach i vintras och lika som du Rasto så fanns det inte pengar i överflöd så jag behöll originaldämparna och jag har ju inget att jämföra med men jag tycker det fungerar utmärkt.
      Bilen blev ju mycket hårdare men väghållningen förbättrades avsevärt.

Eibach köper du hos njoydesign, det gjorde jag

Comment

Sänksats köpes!

OK - Niklas, där fick man ett snabbt svar! :lol:

Då vet du Rasto, vad problemen kan bli, studs ut i skogen :shock:
        Men vad är du ute efter - bara sänkning? Det kan man ju göra genom att kapa originalfjädrarna - ingen bra lösning kanske men billig!
        Och det finns säkert billiga mjuka sänkfjädrar men då riskerar du genomslag och andra konstigheter.
        Vill du behålla de goda egenskaperna hos Miatan är nog inte billighetslösningar något att gå på. "Smakar det så kostar det" är tyvärr rätt sant.

Alltså får du väl leta efter bra dämpare i något lägre prisklass som passaar ihop med FM-fjädrarna eller några andra.

Kolla på Shoppinglänkarna - t.ex. mx5parts, ilmotorsport m.fl dom brukar ha paket med dämpare och sänkfjädrar.

Sen kan jag hålla med Josen att mycket eller ren bankörning nog kräver ännu hårdare grejor än FM.
        Jag tycker att dom känns lite mjuka ibland - hmmm... beror iofs hur mycket "ballast" man har bakom ratten och hur kuperat det är.... :cry:
        Men som ett sånt där svenskt lagom-alternativ fungerar dom jättebra ihop med Koni. :wink:

Comment

Sänksats köpes!

Ok, väldigt tacksam över de snabba och utförliga svaren! Får kolla över marknaden på de olika ställena. Kapa orginalfjädrarna vågar jag mig nog inte på :lol: men tror jag gör som miatamannen om jag inte hittar något billigt paketpris.

Tack för hjälpen / Rasto

Comment

Sänksats köpes!

Ursprungligen postat av Rastopopolos
            Ok, väldigt tacksam över de snabba och utförliga svaren! Får kolla över marknaden på de olika ställena. Kapa orginalfjädrarna vågar jag mig nog inte på :lol: men tror jag gör som miatamannen om jag inte hittar något billigt paketpris.

Tack för hjälpen / Rasto
            Om du inte orkar att leta....

Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
            Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
            Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
            Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
            Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
            Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

Comment

Sänksats köpes!

Ursprungligen postat av Rastopopolos

Tack för hjälpen / Rasto
              En review om Eibach: (Fanns fler i tråden som Peter skickade.)
              "
              Received the springs in good time from MX5 parts - good dservice as usual. If you are thinking of buying these springs to make your MX look cool, then go ahead as they look the business.....If however you live anywhere near speed bumps, ride on anything less than perfect roads or actually drive using all of the performance that even a standard MX can deliver and you regularly carry a passenger, then FORGET IT!!!! These springs are a liability on anything but the smoothest of roads (even managed to bottom the suspension on the M6 southbound near Preston!!!!!). I am now having to modify the front arches, as the tyres crunch into them when travelling on our (admittedly quite bumpy) Scottish roads, and despite passing an MOT with these on (with quite obvious damage to the inner arches) I very much doubt that the car would now get past scrutineering for a track day!

For poseurs and smooth roads only!
              "

Jag har sett att Miatamannens fjädring är betydligt hårdare än min så en liten
              varning kan vara på sin plats om du inte söker "racing-stuk" på komforten! :wink:
              Kolla om du hittar fler som kör Eibach!

Kan vara bra att veta vad man ger sig in på - visste inte jag iofs när jag köpte FM, men det blev bra i slutändan. :lol:

Comment

Sänksats köpes!

Eftersom det redan satt Eibach på min Miata när jag köpte den så har jag ju inget att jämföra med men nog är den hård nu alltid! I garaget på jobbat "hoppar" den över farthindren, känns som hjulen landar 1/2 meter efter hindret. Det där med komfort är ju högst individuellt, för mig funkar det iallafall.

Comment

Sänksats köpes!

Men om man nu köper dessa och itne blir nöjd kan det ju inte vara så svårt att byta tillbaka till orginalen? Eller?

Comment

Sänksats köpes!

Ursprungligen postat av rastopopolos
                    Men om man nu köper dessa och itne blir nöjd kan det ju inte vara så svårt att byta tillbaka till orginalen? Eller?
                    Nej, det är ungefär lika mycket jobb som att montera sänkningsatsen.....

Sen är det ju det här med hjulinställningen också.... Kan ju vara onödigt att göra den två gånger... :wink:
                    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

Comment

Working...
                    X