Ivan, fjädrar är plural och är fler än en......... :wink:
Det där var en interngrej mellan JOnas och mig - han förstod vad jag menade....fast ibland är fjädrar singular kom jag just att tänka på, eller hur Jonas?? :lol:
Är de ej använda? Hur mkt sänker de bilen? Några större skillnader när man kör bilen efter bytet?
/Rastopopolos
Jag svarar med mina erfarenheter av "JOnas" fjädrar.
Det är alltså nya FlyinMiata fjädrar som sänker ganska precis 30 mm från original.
Så här tar det sig ut i jämförelse med original: http://www.flyinmiata.com/tech/spring_comparison.asp (Och vilken vacker färg Miatan har.... :lol: )
Dom rekommenderar inte att använda fjädrarna ihop med originalstötdämpare.
Själv kör jag sen i vintras med FM-fjädrar, Gula Koni Sport i högsta läget (sänkning 30 mm) samt original genomslagsgummin och FM Kränghämmare och är bara helnöjd. Stötig? - javisst, men inte så farligt om man ställer Konisarna i mjukaste läget och inte har för mycket tryck i däcken. Sen går det att vässa till den till bankörning så att den blir ganska hård.
Vad kostar ett par nya stötdämpare (billig variant) som skulle kunna passa till dessa då?
/Rasto
Tyvärr är det väl som Mazdafreaks skriver - det är väl inte det bästa att köpa billiga stötdämpare ihop med dessa fjädrar.
Exakt varför man inte skall använda original vet jag inte ops: - kanske har med sänkningen att göra . Vet någon??
Jag vet folk som bara bytt fjädrar ( till Eibach ) och behållt originalstötdämparna så det kanske går med FM också :?:
Sen tillkommer ju en 4-hjulsinställning också när man sänkt bilen. (600-1000:-) Så pengarna rasar iväg.......
Konisarna är ju inte billiga, vet ej i dagsläget vad dom kostar men jag gav drygt 5 papp i vintras. :cry: Dom är iofs jäkligt bra , ställbara i både höjd och returdämpning samt, säger ryktet, nästan outslitliga...... :lol:
Du får väl göra en markanadsundersökning - använd sökfunktionen här på forumet och kolla efter alternativ både vad gäller fjädrar, stötdämpare och möjligheten att behålla dina originaldämpare. Dom kanske är fräscha?? Det var inte mina.....
Men köper jag alltså Eibach (var kan man få tag på dessa) kan jag behålla orginalstötdämparna, skall precis till att betälla hem ett helt kjolpaket vinge från Racinbeat så har itne så mkt pengar över till annat :? . Sen inställningarna kan jag nog kosta på mig.
Tack för all hjälp!
Comment